Najväčší nedostatok ropy pocíti automobilový priemysel. Nielen z dôvodu že ropa je základnou surovinou na výrobu nafty a benzínu, ale aj z dôvodu, že súčasťou auta sú stovky dielov z plastov.
Počet automobilov vo svete sa za posledných 17 rokov takmer zdvojnásobil, z 500 na 900 miliónov. Vo svete bez ropy sa zrejme budeme musieť vzdať výhod, ktoré nám poskytuje cestná, železničná, lodná, či letecká doprava. Luxusu, vďaka ktorému plytváme ropou na úkor ďalších generácií. Myšlienka, že nás "zachránia" autá, lode, lietadlá na vodík, elektrinu, solárnu energiu, či biopalivá, je podľa mňa utópiou. Zásoby ropy sa odhadujú na 40 rokov. To znamená, že do roku 2050 by sme mali kompletne obnoviť alebo prerobiť na iný pohon 900 miliónov osobných a nákladných automobilov, plus poľnohospodárske, lesnícke a stavebné stroje, motocykle, zaoceánske námorné a riečne lode, tankery, osobné, nákladné a vojenské lietadlá, vrtuľníky...
V dobe, v ktorej ekonomiky mnohých štátov sa neustále zadlžujú, podaktoré sú na pokraji bankrotu to jednoducho považujem za nereálne.
Automobil je považovaný za "životnú" nevyhnutnosť, symbol slobody a úspechu. A to predovšetkým v USA. V tejto krajine jazdí cca 230 miliónov áut. Na 1000 obyvateľov tam pripadá približne 775 automobilov. Pre porovnanie - v Etiópii je to pomer 1 : 1000, jedno auto na 1000 obyvateľov. Skúsme si predstaviť, že na každých 1000 číňanov by pripadlo 775 áut. Ak sa Čína spolu s Indiou rozhodne kopírovať tento západný spôsob života, (čo sa v podstate aj deje - v Číne sa ročne predá okolo 15 milónov nových automobilov), môže to čoskoro viesť ku kolapsu civilizácie vplyvom nedostatku ropy.
V decembri 2010 bolo v hlavnom meste Pekingu registrovaných cca 4,76 miliona vozidel. To je o 700 000 viac než na začiatku roku 2010.

Ak si predstavíme ten obrovský objem ropy, ktorý je potrebný na výrobu takéhoto množstva automobilov a na sústavné plnenie ich nádrží, je to skutočne ohromujúce množstvo.
Zo spotrebou ropy úzko súvisí pozemná, námorná a letecká preprava ľudí, tovaru, cestovný ruch, a zabezpečovanie rôznych ďalších, nie nezanedbateľných činností, ako napr. vojenská ochrana štátu, verejného poriadku, záchranných zložiek, či napr. aj odvoz a likvidácia komunálneho odpadu. To sa týka hlavne veľkých miest, čím väčšie mesto, tým väčší problém s likvidáciou odpadu. Stačí niekoľkodenný štrajk smetiarov, a mestá sú zavalené odpadkami. Dokážeme tento odpad likvidovať aj v čase nedostatku ropy ? Zamýšľa sa nad tým vôbec niekto, pokúša sa nájsť riešenie ?

Uvedomujeme si, aké obrovské množstvo ropy sa spotrebuje len na prepravu takého nepreberného množstva rôznych exotických druhov ovocia a zeleniny a rôzneho iného tovaru v hypermarketoch, ktorý sa ku nám dováža doslova z celého sveta ? Toto je len jedna oblasť nezmyselného plytvania ropou, aspoň podľa mňa. Prečo nekupujeme a nekonzumujeme zeleninu a ovocie, ktoré sú pre náš organizmus prirodzené a ktoré pochádzajú z našich klimatických podmienok ? Zeleninu a ovocie, ktorú sme konzumovali po celé stáročia ? Iste, máme tú "slobodnú" možnosť voľby kúpiť si, čo sa nám zažiada... Ale za akú cenu ? Nemyslím tým hodnotu v eurách..
Navštívil som istý hypermarket, a naplnil som "imaginárny" košík uprostred februára "čerstvou" zeleninou a ovocím, ktorá k nám cestovala niekoľko dní, až týždňov. Môže byť vôbec táto zelenina po takej dobe ešte čerstvá ?
Takže tu je môj fiktívny nákup:
Vzdialenosť v km je získaná z dostupných údajov na nete, väčšinou som sa zameral na vzdialenosť hlavných miest jednotlivých štátov od Bratislavy. Na základe získaných údajov v km je možné si spraviť predstavu, akú vzdialenosť musí absolvovať fiktívny nákup, kým sa dostane na miesto určenia, na môj stôl - 41 534 kilometrov.... čo je vzdialenosť jednej cesty okolo Zeme. (Obvod rovníka je 40 075 kilometrov.) Málokoho však zaujíma, aké kvantum nafty a benzínu sa použilo na prepravu a manipuláciu s touto zeleninou a ovocím ..
Uvediem zopár technických údajov o strojoch, ktoré sú vyrobené a prevádzkyschopné len vďaka rope.
Až sa zásoby ropy vyčerpajú, bude z nich len kopa železného šrotu...
Letecká preprava
Airbus A380 - spotreba paliva - Bratislava - New York - Bratislava
- vzdialenosť 6849 + 6849 km = 13 698 kilometrov
- objem palivových nádrží - 310 000 litrov
- maximálna vzletová hmotnosť - 560 ton
- obsadenosť lietadla 525 pasažierov
- spotreba - 3 litre paliva /100 km / 1 pasažier
- spotreba paliva na jedného pasažiera - 410,94 litra x 525 cestujúcich =
215 743,5 litra leteckého paliva (Bratislava - New York - Bratislava)
- cestné cisternové vozidlo na prepravu benzinu, či nafty má objem cca 40 000 litrov, takže si môžme spraviť predstavu o množstve spotrebovaného paliva pri jednom lete
- na celom svete je v prevádzke 67 Airbus-ov A380 ... a čo spotreba tisícov ďalších lietadiel ?
Porovnanie spotreby: - letecká linka Bratislava - New York - Bratislava verzus zásobovací automobil (napr. potraviny) zo spotrebou 12 litrov na 100 km
- 215 743,5 (spotreba Airbus A380) : 12 (priemerná spotreba zásobovacieho automobilu v litroch) = 17 978,6
x 100 km = 1 797 862 kilometrov - je vzdialenosť, ktorú by prešiel automobil s rovnakým množstvo paliva,
ktoré spotrebuje Airbus A380 na jeden let Bratislava - New York - Bratislava
- 1 797 862 kilometrov - to je 44 násobok obvodu rovníka, (obvod rovníka 40 075 km), alebo 2 x cesta na Mesiac a späť (vzdialenosť Zem - Mesiac - 384 403 km)
- obilný kombajn by s rovnakým množstvom paliva - 215 743,5 litrov - dokázal pozberať úrodu z plochy
cca 15 410 hektárov, pri priemernej úrode 4 tony na hektár je to 61 640 ton pozberanej potravinárskej pšenice.
Prvá desiatka najväčší letísk sveta - údaj z roku 2008 - zdroj ČTK |
poradie |
krajina |
mesto |
názov |
počet cestujúcich |
1. |
USA |
Atlanta |
Hartsfield-Jackson |
89 379 287 |
2. |
USA |
Chicago |
O'Hare |
76 182 025 |
3. |
Británia |
Londýn |
Heathrow |
67 855 100 |
4. |
Japonsko |
Tokio |
International |
65 810 672 |
5. |
USA |
Los Angeles |
International |
61 869 075 |
6. |
Francúzsko |
Paríž |
Charlesa de Gaulla |
59 922 177 |
7. |
USA |
Dallas |
Fort Worth |
59 786 476 |
8. |
Nemecko |
Frankfurt |
International |
54 161 476 |
9. |
Čína |
Peking |
International |
53 583 664 |
10. |
Španielsko |
Madrid |
Barajas |
52 143 275 |